2
Komen

Hidup itu indah, jika?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Hai kawan-kawan :) Kabare? Wes mangen? Hehe.  Cakap jawa pulok ye? :D
Hari ni nak share satu gambar dengan kawan-kawan semua :)





Teruskan membaca :)








Hidup itu indah jikalau kita tahu menghargainya.

Menghargai macam mana tu? 


Hargai setiap detik , peluang, masa yang kita ada. Dapat bangun pagi, masih sempurna sifat, tiada cacat cela, maka ucaplah alhamdulillah. Dan baca jugalah 'Maha suci Engkau Ya Allah yang menghidupkan aku dari mati dan kepada Engkau aku kembali'. Doa bangun tidur tu :)

Dapat buat kerja rumah, dapat pergi kerja, dapat pergi sekolah, dapat memasak, dapat tengok tv, dapat baca buku, dapat online, semua, itu satu nikmat. Maka ucaplah Alhamdulillah :)

Dapat bergerak pun satu nikmat kan? Berjalan, bernafas, melihat, mendengar, dan sebagainya :) Alhamdulillah~

Ditimpa masalah? Oh, siapa yang tak pernah ada masalah dalam hidup kan? Tak cool lah kalau takde masalah. Haha. Sebab apa? Setiap masalah tu, ada hikmah di sebalik kejadiannya. Dan masalah itu juga merupakan suatu proses kematangan :) Jangan buntu dan menyesakkan dada anda dengan masalah yang anda hadapi. Ingatlah, sekiranya anda merasakan masalah anda itu berat, ramai lagi orang di luar sana yang mempunyai masalah yang lebih berat. Tapi yakinlah, setiap masalah yang dihadapi itu, mempunyai hikmah disebaliknya. Kadang-kadang masalah juga merupakan teguran daripada Allah SWT untuk kita kembali dekat padaNya. Siapa tahu kan? WallahuA'lam bissawab :)

''Cakap memanglah senang, tak rasa mana tahu ! Huh! ''

Memeylah~ lain orang lain masalah yang dihadapi. Tapi Allah SWT tahu kan apa yang anda rasa? Jadi, mengadulah padaNya :) Simple. Memang kita nampak Allah macam tak boleh nak bagi feedback, bagi nasihat, pujuk kita semua. Tapi percayalah. Cara Allah itu sangat halus. Allah datangkan musibah pada kita, datangkan kesedihan pada kita, tapi kelak Allah akan datangkan kebahagiaan yang tidak dijangka kepada kita. Allah punya cara tersendiri untuk menyampaikan khabar bahagia buat hambaNya. Makin kuat kita beriman, makin kuat dugaan yang kita perlu hadapi. Belajarlah untuk reda dengan ketentuan Allah. Belajar bersabar dengan dugaan yang diterima. Belajar ikhlas menerima segala ketentuan Allah. InsyaAllah segalanya akan tampak indah :)


Kadangkala Allah hilangkan matahari 




Dia datangkan guruh dan kilat





Puas kita mencari mana matahari
Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi :)




Hebatkan aturan Allah ? :)


Rakan-rakan yang dikasihi, comel, cantik, cute, ayu, kacak, bergaya sekalian , entry kali ini diakhiri dengan petikan ayat yang dijumpai dari FB.

Jika saat ini 
Kamu sedang tersenyum. Semoga senyuman mu itu menjadi ibadah.
Kamu sedang marah. Semoga kemarahanmu tidak melampaui batas.
Kamu sedang sedih. Semoga kesedihanmu itu mampu menghidupkan hati dan jiwa.
Kamu sedang sedih. Semoga kesedihanmu itu mampu menjadi menggugur dosa.
Semoga apa yang kamu lakukan hari ini, jauh lebih baik dari waktu yang telah lalu.
Semoga kebahagiaan dan keberkatan mengiringi perjalanan hidupmu selalu.

Amin Amin Ya Rabbal A'lamin.



*maaf bagi entry macam ceramah pula. aku bukan baik sangat :') tapi sekadar peringatan bersama.


Bismillahirrahmaanirrahiiim. Ya Allah, jadikanlah kami dan keluarga kami orang-orang yang mendirikan solat dan memelihara solat. Aaamiin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...